redirect.alert.null
Your browser's Javascript functionality is turned off. Please turn it on so that you can experience the full capabilities of this site.
Hvis du bruger penge på hudplejeprodukter, der kommer i krukker, gør du din hud en bjørnetjeneste, især når du køber anti-aging-produkter. Vi afdækker forskningen bag dette emne og viser, hvilke former for effektiv hudplejeemballage der skal til for at få maksimalt udbytte.
Forskningen viser tydeligt, at mange af de bedste ingredienser nedbrydes, når de udsættes for luft - herunder antioxidanter og anti-aging-favoritter som vitamin C og retinol. Når man åbner en krukke, kommer der luft ind, og så begynder de vigtige ingredienser at blive dårligere og mindre effektive for hver gang, man bruger dem.
Endnu værre er det, at gennemsigtige glaskrukker (eller klare flasker eller bøtter) giver mulighed for systematisk eksponering for dagslys, hvilket yderligere forringer effekten af disse typer ingredienser.
Det er også et spørgsmål om hygiejne: Hver gang du stikker fingrene ned i glasset, forurener du formuleringen - også selvom du vasker hænder først eller bruger den "specielle" spatel, der følger med nogle krukkepakkede produkter. Det er simpelthen umuligt at holde redskaber og fingre helt rene. Dette hygiejneproblem belaster formuleringens konserveringssystem, hvilket fører til yderligere forringelse af de gavnlige ingredienser.
Godt at vide: lufttætte beholdere (den slags, hvor du trykker toppen ned for at dosere produktet uden at åbne beholderen) er undtagelsen fra denne regel, fordi de begrænser luftstrømmen og hjælper med at holde sarte ingredienser stabile.
Intelligent hudplejeemballage er noget af det vigtigste hos førende hudplejevirksomheder. Lufttætte pumper, flerlagsrør, uigennemsigtige flasker, UV-beskyttede beholdere og luftbegrænsende åbninger sørger for, at komplekse formuleringer forbliver så potente og effektive som muligt.
Her er et par eksempler på, hvordan topmoderne hudplejeemballage ser ud:
Du undrer dig måske. For hvis alt dette er rigtigt, hvorfor fortsætter virksomhederne så med at sælge dyre hudplejecremer i krukker? Tro os, vi er lige så frustrerede over det, som du er. Det er ikke sådan, at forskningen i krukkeemballage er låst inde og gemt væk et eller andet sted - den har eksisteret i årevis og er uden tvivl kendt blandt kosmetiske kemikere.
I retningslinjerne for kosmetiske produkters stabilitet Guidelines on Stability of Cosmetic Products, der blev udgivet af U.S. Cosmetic, Toiletry, and Fragrance Association (CTFA) i 2004, står der f.eks: "Emballage kan direkte påvirke det færdige produkts stabilitet på grund af de interaktioner, der kan opstå mellem produktet, emballagen og det ydre miljø. Sådanne interaktioner kan omfatte ... beholderens barriereegenskaber [og] dens effektivitet i forhold til at beskytte indholdet mod de skadelige virkninger af atmosfærisk ilt ..."
På trods af disse forskningsbaserede fakta om krukkeemballage er der stadig en vis prestige forbundet med smarte, tunge krukker, og mange forbrugere foretrækker dem alligevel. Det er derfor, så mange brands bliver ved med at bruge dem, og hvorfor folk bliver ved med at købe dem.
En anden faktor er, at det nogle gange er lettere eller billigere for en virksomhed at putte deres formuleringer i krukker; så de tager en genvej, der går ud over din hud. Topmoderne, stabilitetssikret emballage koster måske mere, men det er afgørende, hvis formuleringen skal fungere så effektivt som muligt for din hud.
Konklusionen er, at det er afgørende at minimere eksponeringen for luft og lys for at få din hudpleje til at fungere optimalt. Selv om æstetikken i krukkeemballagen er flot på din hudplejehylde, er det altid godt at huske forskningen og prioritere din huds sundhed først.
Cosmetics, 2016, side 1-12 Journal of Pharmacy & BioAllied Sciences, april-juni 2013, side 98-110 Ageing Research Reviews, december 2007, side 271-288Dermatologic Therapy, september-oktober 2007, side 314-321 Free Radical Biology and Medicine, september 2007, side 818-829 International Journal of Pharmaceutics, juni 2005, side 197-203Cosmetic, Toiletry, and Fragrance Association, marts 2004, side 4 Pharmaceutical Development and Technology, januar 2002, side 1-32
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få: + 40 kr rabat på dit næste køb* + Eksklusive gaver og rabatter + Skønhedsråd og tips
Email adresse*:
Har du brug for hjælp til at finde ud af hvilke produkter, der egner sig bedst til din hud? Vores Kundeservice er hudplejeeksperter, og de er her for at hjælpe dig med at vælge de produkter, der passer bedst til dine behov.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og vær den første til at få de sidste nye produkter, eksklusive tilbud og ekspertråd om hudpleje.